رئیس سازمان غذا و دارو، از هزینه کرد منابع مالی دارو و تجهیزات پزشکی در سایر بخشها انتقاد کرد.
به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از ایفدانا، مهدی پیرصالحی، در همایش سراسری معاونین غذا و داروی دانشگاههای علوم پزشکی کشور، با اشاره به چالشهای مالی دانشگاههای علوم پزشکی، بر ضرورت ایجاد تعادل در پرداخت مطالبات حوزههای دارو، تجهیزات پزشکی و نیروی انسانی تأکید کرد.
وی اظهار داشت: در حال حاضر دانشگاهها با دو نوع بدهی عمده مواجهاند؛ چنانچه منابع مالی به حوزه دارو و تجهیزات اختصاص یابد، مطالبات پرسنلی باقی میماند و در صورت پرداخت به نیروی انسانی، بدهی دارو و تجهیزات انباشته میشود. این عدم تعادل در بسیاری از دانشگاهها موجب بروز مشکلات جدی شده و حتی در برخی موارد، به دلیل عدم تسویه بدهیها، امکان تحویل اقلام دارویی و تجهیزاتی وجود ندارد.
رئیس سازمان غذا و دارو با تأکید بر اهمیت مدیریت منابع محدود گفت: با توجه به شرایط اقتصادی کشور و محدودیت منابع، تأمین مالی دانشگاهها با دشواری همراه است. از یکسو بدهی دانشگاهها به تأمینکنندگان باعث کاهش نقدینگی آنان و تشدید کمبودها شده و از سوی دیگر، منابع دریافتی دانشگاهها نیز بسیار محدود است. این تصور که دانشگاهها منابع کافی دارند اما از پرداخت هزینه دارو و تجهیزات خودداری میکنند، با واقعیت تطابق ندارد.
پیرصالحی با اشاره به لزوم هزینهکرد قانونی منابع دارو و تجهیزات افزود: بر اساس مقررات، درآمدهای حاصل از حوزه دارو و تجهیزات باید مجدداً در همان حوزه هزینه شود. با این حال، در برخی موارد به دلیل ضعف در مدیریت، این منابع به بخشهای دیگر منتقل شده و همین موضوع کمبودها را تشدید کرده است.
وی حضور فعال مدیران غذا و دارو در کارگروههای تأمین منابع دانشگاهها را ضروری دانست و تصریح کرد: طبق تأکیدات صورت گرفته، لازم است مدیران و معاونان غذا و دارو در کنار رئیس دانشگاه و معاونت توسعه، به عنوان اعضای کلیدی در کارگروه تأمین منابع حضور داشته باشند تا تعادل در تخصیص منابع حفظ شود.
معاون وزیر بهداشت همچنین با اشاره به نقش نظارتی ادارات کل بیان کرد: تفویض اختیار به دانشگاهها بهمعنای استقلال کامل نیست و مدیران غذا و دارو نمایندگان ادارات کل محسوب میشوند. بنابراین هماهنگی کامل، ارائه بهموقع گزارشها و اجرای دقیق سیاستها و دستورالعملهای ابلاغی از اهمیت بالایی برخوردار است.
وی خاطرنشان کرد: تا زمان تکمیل و توسعه سامانههای نظارتی، ارسال گزارشهای درخواستی باید با سرعت و دقت انجام شود. با راهاندازی کامل سامانهها، عملکردها بهصورت سیستمی رصد خواهد شد، اما مسئولیت پاسخگویی مدیران به نهادهای نظارتی همچنان پابرجاست.
پیرصالحی در پایان با تأکید بر حساسیت مسئولیتهای مدیریتی در حوزه غذا و دارو، گفت: شرایط فعلی بدون مشکل نیست، اما با هماهنگی کامل با هیئترئیسه دانشگاهها، معاونتهای مرتبط و سازمان غذا و دارو، میتوان این مشکلات را مدیریت کرد. این مسئولیت نیازمند تلاش مضاعف و صرف زمان بیشتر است و با همافزایی و دقت در تصمیمگیریها، میتوان دوره مدیریتی موفق تری را رقم زد.
رئیس کل سازمان نظام پرستاری، بر ضرورت گفتگوی وزارت بهداشت با سازمان صنفی پرستاران برای مدیریت مشکلات و عبور از بحران ها و اعتراض ها، تاکید کرد.
رئیس مرکز مدیریت بیماریهای واگیر وزارت بهداشت گفت: افزایش موارد حیوانگزیدگی در کشور با شتاب زیادی در حال وقوع است.
رئیس سازمان غذا و دارو بر ضرورت تقویت پوشش بیمهای داروها تأکید کرد و گفت: حمایت از بیماران مبتلا به بیماریهای مزمن و صعبالعلاج باید در اولویت سیاستگذاریهای حوزه سلامت قرار گیرد.
سال گذشته بیش از ۲۰ هزار مورد آنژیوگرافی عروق کرونر در بیمارستان های ملکی سازمان تامین اجتماعی انجام شده است.
Δ