رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق کرمان درخصوص معضل بالا رفتن آمار برگشت خوردن محمولههای پسته صادراتی گفت: مشکل برطرف شده و بازگشت محمولهها از ۸۴ فقره به یک فقره رسیده است.
به گزارش اقتصادآنلاین، سیدمحمدرضا ترابی موسوی، رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق کرمان گفت: پس از افزایش آمار برگشت محمولههای صادراتی پسته از اتحادیه اروپا در سال گذشته و مهلت ۶ ماهه این اتحادیه برای جبران آن، خوشبختانه طی ۴ ماه گذشته از ۸۴ فقره صادرات به این منطقه فقط یک مورد بازگشت داشته است.
ترابی موسوی افزود: برگشت محمولهها در سال گذشته نیز به این دلیل بود که موارد صادراتی به کشور ثالث میرفت و این موارد نیز جز صادرات ایران محسوب شده بود که این موضوع آمار محمولههای برگشتی ما را افزایش داد.
وی در بخش دیگری ادامه داد: هیاتی ۱۲ نفره از کارشناسان فائو هفته آینده برای بازدید از آزمایشگاهها، واحدهای فرآوری و بسته بندی و باغهای پسته استان به عنوان بزرگترین تولیدکننده پسته کشور، و همچنین بررسی فرآیند نمونه برداری و آزمایش محمولههای پسته صادراتی به اتحادیه اروپا، به کرمان سفر میکنند و ما از این موضوع استقبال میکنیم، زیرا ارتقا سطح کیفیت، واقعیتهای تولید، فرآوری و صادرات در سطح جهانی اطلاع رسانی میشود.
رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق کرمان اظهار کرد: هیات کارشناسان فائو پیش از سفر به کرمان در تهران با مسئولان سازمان غذا و دارو، مدیرکل دفتر بین الملل و معاون امور باغبانی وزارت جهاد کشاورزی دیدار خواهند کرد و در کرمان نیز نشستهایی با مسئولان جهاد کشاورزی و دانشگاه علوم پزشکی برگزار خواهد شد.
ترابی موسوی، اظهار کرد: با توجه به نزدیک شدن به مهلت شش ماهه اتحادیه اروپا برای محمولههای صادراتی مطابق با استانداردهای این مجموعه، بزودی نشستی در اروپا برگزار خواهد شد که امیدواریم پس از این بازدید و عملکرد صادراتی ما در ۴ ماه گذشته، مشکلی برای ادامه فعالیت صادرات به اتحادیه اروپا وجود نداشته باشد.
گفتنی است کارشناسان فائو پیش از این در آخرین سفر خود در سال ۱۴۰۱ نیز از باغات، آزمایشگاهها، واحدهای فرآوری و بسته بندی و فرآیند نمونه برداری در کرمان و رفسنجان نیز بازدید کرده بودند.
کمتر از دو هفته پس از طرح مطالبه فعالان اقتصادی برای تقویت حمایتهای قضایی از تولید، دادگستری استان تهران با ابلاغ دستورالعملی ۵ بندی، فورسماژور ناشی از جنگ را در رسیدگی به پروندههای تولیدکنندگان آسیبدیده به رسمیت شناخت و بر حمایت قضایی و بانکی از این بنگاهها تأکید کرد.
مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران در نشست هماندیشی فعالان اقتصادی با رئیس مجلس، با تأکید بر ضرورت ارتقای همکاریهای ایران و چین از سطح تجارت به سرمایهگذاری مشترک و انتقال فناوری، سه پیشنهاد راهبردی برای توسعه همکاریهای دو کشور در صنعت مس ارائه کرد.
مدیرعامل شرکت صبا فولاد خلیج فارس از بهرهبرداری واحد سولفورزدایی این کارخانه خبر داد و این دستاورد را نقطه عطفی در ارتقای زنجیره ارزش تولید این شرکت برشمرد.
رئیس اتاق بازرگانی ایران با اشاره به مشکلات صادرکنندگان در بازگشت ارز حاصل از صادرات، رفع تعهد ارزی را یکی از مهمترین دغدغههای فعالان اقتصادی عنوان کرد و خواستار بازنگری در مقررات این حوزه شد.
Δ