کمیته ارزی اتاق بازرگانی ایران با تمدید مهلت ایفای تعهدات ارزی صادرات سال ۱۴۰۳ تا ۳۰ مهرماه، سقف زمانی ۱۵ ماه را رعایتپذیر دانسته و تاکید کرده که این مهلت، مشمول معافیت مالیاتی بوده و غیرقابل تمدید است.
به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایسنا، کمیته ارزی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران در تازهترین نشست خود مصوب کرده که براساس اختیارات کارگروه بازگشت ارز حاصل از صادرات، مهلت ایفای تعهدات ارزی صادرکنندگان مربوط به سال ۱۴۰۳ تا پایان مهرماه تمدید شود.
با این حال، این مهلت صرفاً تا سقف ۱۵ ماه از تاریخ صادرات معتبر بوده و مشمول معافیت مالیاتی است؛ اما تمدید آن در آینده منتفی است.
در بخش دیگری از صورتجلسه این کمیته آمده است که در راستای بررسی وضعیت ورود کالا به مناطق آزاد و ویژه اقتصادی و پس از بررسیهای میدانی، توافق میان دستگاههای متولی و با هدف سیستمیسازی فرآیندهای مرتبط، مقرر شده است محدودیت تجاری برای شرکتهایی که با تأیید دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد به سازمان توسعه تجارت معرفی میشوند، بهطور موقت برداشته شود. بر این اساس، برای مدت ۶۰ روز جهت وصول پاسخ استفساریه حقوقی، موافقت لازم صادر شده است.
همچنین بنابر اعلام کنفدراسیون صادرات ایران، اضافه شدن کالای صادراتی «تینر» با کد تعرفه ۳۸۱۴۰۰۰۰ به فهرست کالاهای مشمول بند یک ماده ۸ آییننامه اجرایی قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز، بدون اطلاعرسانی قبلی به فعالان این حوزه انجام شده است. در پی این اقدام، مقرر شده است مفاد بند ۴ بیستوهفتمین جلسه کارگروه بازگشت ارز حاصل از صادرات، از تاریخ ۲۷ تیرماه تا ۱۳ بهمنماه ۱۴۰۳ (یعنی یک ماه پس از ابلاغ مصوبه) برای این دسته از صادرکنندگان اعمال شود.
در ادامه این نشست، موضوع کوتاژهای صادراتی سالهای ۱۳۹۷ تا ۱۳۹۹ نیز بررسی شد. برخی صادرکنندگان درخواست کرده بودند که بتوانند به کوتاژهایی که از محل ارز آنها واردات صورت گرفته ولی اطلاعات مربوط به تأمین ارز در سامانههای بانک مرکزی ثبت نشده، دسترسی پیدا کنند. با توجه به نامههای پیشین بانک مرکزی در این خصوص و با استناد به دستورالعملهای مرتبط، مقرر شد در چارچوب امکانات موجود، امکان مصالحه ریالی برای این دسته از موارد فراهم شود.
کمتر از دو هفته پس از طرح مطالبه فعالان اقتصادی برای تقویت حمایتهای قضایی از تولید، دادگستری استان تهران با ابلاغ دستورالعملی ۵ بندی، فورسماژور ناشی از جنگ را در رسیدگی به پروندههای تولیدکنندگان آسیبدیده به رسمیت شناخت و بر حمایت قضایی و بانکی از این بنگاهها تأکید کرد.
مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران در نشست هماندیشی فعالان اقتصادی با رئیس مجلس، با تأکید بر ضرورت ارتقای همکاریهای ایران و چین از سطح تجارت به سرمایهگذاری مشترک و انتقال فناوری، سه پیشنهاد راهبردی برای توسعه همکاریهای دو کشور در صنعت مس ارائه کرد.
مدیرعامل شرکت صبا فولاد خلیج فارس از بهرهبرداری واحد سولفورزدایی این کارخانه خبر داد و این دستاورد را نقطه عطفی در ارتقای زنجیره ارزش تولید این شرکت برشمرد.
رئیس اتاق بازرگانی ایران با اشاره به مشکلات صادرکنندگان در بازگشت ارز حاصل از صادرات، رفع تعهد ارزی را یکی از مهمترین دغدغههای فعالان اقتصادی عنوان کرد و خواستار بازنگری در مقررات این حوزه شد.
Δ