در شرایطی که تمرکز بر خامفروشی همواره مورد نقد بوده، سازمان توسعه تجارت با تدوین برنامهای جدید بهدنبال حمایت از صادرات محصول نهایی و تولیدات با ارزش افزوده بالا رفته است.
به گزارش اقتصاد آنلاین، امیر روشن، معاون ارتقای کسبوکارهای بینالمللی مرکز توسعه تجارت، گفت: با حکمرانی بد بخش دولتی در حوزه صادرات و تجارت در شرایط نابرابر با سایر رقبا قرار گرفتهایم. ۳۰ تا ۴۰ درصد افزایش بهای تمامشده ما در تجارت نسبت به رقبا، نتیجه این حکمرانی است.
روشن، در همایش صادرات فناوری اطلاعات و ارتباطات که به همت فدراسیون فناوری اطلاعات و ارتباطات و همراهی اتاق ایران، برگزار شد، ادامه داد: صادرات ما در حوزه خدمات با محدودیتهای معمول صادرات کالا از جمله رفع تعهد ارزی و … مواجه نیست. اما تعدد مراجع تصمیمگیری در حوزه تجارت، تصمیمگیری از سوی افرادی که صاحب تجربه نیستند این حوزه را تحت تأثیر قرار داده است.
او افزود: متأسفانه در موضوع صادرات فناوری اطلاعات در داخل، با فقدان مطالعه بازار مواجهیم. در حالی که مسیر نجات تجارت تدوین نقشه راهی برای مطالعه بازارهایی است که اجناس ما دارای مزیت رقابتی هستند.
روشن با اشاره به ایرادات حکمرانی در حوزه تجارت، اظهار کرد: ۶۰ درصد صادرات چین را شرکتهای کوچک و متوسط انجام میدهند. ۹۰ درصد اشتغالزایی چین و ۸۰ درصد تولید ناخالص داخلی این کشور در دست شرکتهای کوچک و متوسط است.
او گفت: این در حالی است که در ایران در سال گذشته از مجموع ۵۷.۸ میلیارد دلار صادرات غیرنفتی، صادرات واقعی شرکتهای کوچک و متوسط حدود ۱۰ میلیارد دلار بوده است که به معنای دیگر صادراتی نداشتهایم.
روشن تأکید کرد: ما برنامهای برای حمایت از صادرات در زنجیره انتهایی تولید و در واقع صادرات محصول نهایی تعریف کردهایم. شرکتهای کوچک و متوسط باید تولید صادرات محور داشته باشند در این صورت حتماً کیفیت ارتقا خواهد یافت. به همین دلیل در حال توسعه شبکه مدیریت صادرات (EMC) در سطح این شرکتها هستیم.
او خطاب به فعالان حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات گفت: این قول را میدهیم که از طریق شبکه رایزنها و مراکز تجاری بتوانیم بازاریابی برای شما ایجاد کنیم مشروط بر اینکه شما هم توانمندیها و ظرفیتهای خود را به ما اعلام کنید.
سه ماه بلاتکلیفی در تخصیص ارز، بازار موبایل را به وضعیت هشدار رسانده است. کارشناسان معتقدند دولت برای خروج از این بنبست، باید استراتژی حمایت از تولید را از حالت شعار خارج کند.
سازمان توسعه تجارت ایران با انتشار فهرست دوازدهم محصولات معاف از ممنوعیت صادرات، مسیر صادرات برخی محصولات کشاورزی و نهالهای بافتیافته را هموار کرد.
وزیر صمت، رئیس اتاق اصناف ایران و رئیس اتاق ایران در مراسم روز ملی اصناف، از نقش تعیینکننده شبکه صنفی در مدیریت بازار طی جنگ اخیر سخن گفتند و تأکید کردند که حفظ آرامش بازار، جلوگیری از کمبود کالا و افزایش تابآوری اقتصادی بدون مشارکت اصناف امکانپذیر نبود.
کمتر از دو هفته پس از طرح مطالبه فعالان اقتصادی برای تقویت حمایتهای قضایی از تولید، دادگستری استان تهران با ابلاغ دستورالعملی ۵ بندی، فورسماژور ناشی از جنگ را در رسیدگی به پروندههای تولیدکنندگان آسیبدیده به رسمیت شناخت و بر حمایت قضایی و بانکی از این بنگاهها تأکید کرد.
Δ