عضو کمیسیون اقتصادی مجلس از پیگیری بازگشت ۱۸ میلیارد دلار ارز صادراتی برای جبران خسارت پتروشیمیها و توسعه صنایع پاییندستی خبر داد.
به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از فارس، میثم ظهوریان، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، ضمن تشریح اقدامات نظارتی این کمیسیون در هفتههای اخیر، بر لزوم استفاده از فرصتهای قانونی برای بهبود شرایط اقتصادی تأکید کرد.
وی با اشاره به ناترازیهای ارزی در بخش پتروشیمی و فعالیت «تراستیها»، اظهار داشت که گزارشهای بانک مرکزی حاکی از عدم بازگشت ۱۷ تا ۱۸ میلیارد دلار ارز صادراتی است.
به گفته وی، پیگیری ایفای این تعهدات میتواند خسارت ۶ میلیارد دلاری اخیر در این حوزه را بهراحتی جبران کرده و زیرساختی برای توسعه صنایع پاییندستی ایجاد کند.
ظهوریان همچنین به ظرفیتهای قانون برنامه هفتم توسعه اشاره کرد و افزود:
«دولت با در اختیار داشتن بیش از ۳ میلیون هکتار زمین شهری و ملی، پتانسیل عظیمی برای تامین مالی زمینمحور دارد. تنها با مشارکت بخش خصوصی در ۲۵ هزار هکتار از این اراضی، میتوان بدون هزینه دولتی حدود ۱۴۰۰ همت سرمایه جذب کرد.»
عضو کمیسیون اقتصادی در پایان خاطرنشان کرد که تقویت حوزههای نظارتی و فعالسازی زیرساختهای قانونی موجود، کلید اصلی راهبری اقتصاد در شرایط کنونی و جبران خسارات است.
کمتر از دو هفته پس از طرح مطالبه فعالان اقتصادی برای تقویت حمایتهای قضایی از تولید، دادگستری استان تهران با ابلاغ دستورالعملی ۵ بندی، فورسماژور ناشی از جنگ را در رسیدگی به پروندههای تولیدکنندگان آسیبدیده به رسمیت شناخت و بر حمایت قضایی و بانکی از این بنگاهها تأکید کرد.
مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران در نشست هماندیشی فعالان اقتصادی با رئیس مجلس، با تأکید بر ضرورت ارتقای همکاریهای ایران و چین از سطح تجارت به سرمایهگذاری مشترک و انتقال فناوری، سه پیشنهاد راهبردی برای توسعه همکاریهای دو کشور در صنعت مس ارائه کرد.
مدیرعامل شرکت صبا فولاد خلیج فارس از بهرهبرداری واحد سولفورزدایی این کارخانه خبر داد و این دستاورد را نقطه عطفی در ارتقای زنجیره ارزش تولید این شرکت برشمرد.
رئیس اتاق بازرگانی ایران با اشاره به مشکلات صادرکنندگان در بازگشت ارز حاصل از صادرات، رفع تعهد ارزی را یکی از مهمترین دغدغههای فعالان اقتصادی عنوان کرد و خواستار بازنگری در مقررات این حوزه شد.
Δ