رئیس سازمان غذا و دارو گفت: مجموع نیاز ارزی بازار دارویی کشور حدود ۲.۵ میلیارد دلار است.
به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از وبدا، مهدی پیرصالحی، با بیان اینکه پیش از انقلاب اسلامی تنها حدود ۲۵ درصد نیاز دارویی کشور در داخل تأمین میشد، اظهار داشت: امروز این رقم از نظر عددی به حدود ۹۷ تا ۹۹ درصد رسیده و بخش عمده نیاز دارویی کشور توسط تولیدکنندگان داخلی تأمین میشود.
وی افزود: در حال حاضر بیش از ۸۰ درصد داروها از نظر ارزش ریالی و ارزی تولید داخل هستند و سهم داروهای وارداتی به حدود ۱۸ درصد محدود شده است. همچنین حدود ۷۰ درصد مواد اولیه دارویی مورد نیاز کشور از نظر حجمی در داخل تولید میشود و شرکتهای دانشبنیان در حال تکمیل زنجیره تولید مواد اولیه و واسط هستند.
رئیس سازمان غذا و دارو با تأکید بر نقش تولید داخل در کاهش ارزبری، تصریح کرد: مجموع نیاز ارزی دارویی کشور، اعم از تولید داخل و واردات، حدود ۲.۵ میلیارد دلار است که در مقایسه با کشورهای همجمعیت منطقه رقم بسیار پایینتری محسوب میشود.
پیرصالحی با اشاره به شرایط تحریم و محدودیتهای ارزی گفت: با وجود مشکلات نقل و انتقال پول و تأمین تجهیزات، صنعت داروسازی کشور توانسته نیازهای حیاتی دارویی را در کوتاهترین زمان ممکن تأمین کند.
وی با اشاره به تجربه همهگیری کرونا افزود: در دوران کرونا، داروها و واکسنهای مورد نیاز کشور با تکیه بر توان علمی و تولید داخل تأمین شد که این موضوع نشاندهنده بلوغ و تابآوری صنعت داروسازی ایران در شرایط دشوار است.
میلیونها نفر مکملهای روغن ماهی مصرف میکنند به این امید که مغزشان با افزایش سن، هوشیار و جوان باقی بماند.
محققان در استرالیا پی بردند که تعاملات بین عادات خواب و یک ژن خاص ممکن است بر تغییرات اولیه مغز و شناختی مرتبط با بیماری آلزایمر، مدتها قبل از ظهور علائم، تأثیر بگذارد.
معاون بهداشت وزارت بهداشت با اعلام بازنگری و انتشار سومین نسخه رهنمودهای غذایی ایران، گفت: در این نسخه «بشقاب غذایی» به جای «هرم راهنمای غذایی» معرفی شده است.
عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، کاهش کمبود دارو از هزار قلم به ۴۱۳ قلم را نتیجه پیگیریهای مستمر کمیسیون بهداشت، هماهنگی میان دستگاههای اجرایی و حمایت از زنجیره تأمین دارو دانست.
Δ