دبیر کارگروه بررسی و تدوین فهرست دارویی کشور، از اضافه شدن ۷ مولکول جدید به فهرست رسمی دارویی ایران خبر داد.
به گزارش خبرگزاری مهر، نازیلا یوسفی دبیر کارگروه بررسی و تدوین فهرست دارویی کشور گفت: با توجه به افزایش شیوع بدخیمیها در کشور و جهان، از میان داروهای افزودهشده، ۴ دارو برای درمان سرطانهای پیشرفته خون، ریه، کولورکتال و تیروئید است. همچنین یک دارو برای درمان میگرن، یک دارو برای کاهش ادم ناشی از بیماریهای قلبی و یک دارو برای رفع اختلالات جنسی در بانوان به سبد دارویی کشور اضافه شد.
وی با اشاره به توانمندی صنعت داروسازی کشور افزود: از مجموع ۷ داروی جدید، ۵ دارو توسط تولیدکنندگان داخلی تأمین و در دسترس بیماران قرار خواهد گرفت.
دبیر کارگروه بررسی و تدوین فهرست دارویی کشور همچنین از آغاز بازنگری فهرست دارویی پس از چند دهه خبر داد و گفت: با ورود داروهای نوین و انتشار شواهد علمی جدید درباره برخی داروهای قدیمی، تعدادی از اقلام دیگر مزیت درمانی نداشته یا با ملاحظات ایمنی همراه هستند. بر این اساس، در آخرین جلسه کارگروه، داروهای حوزههای گوارش، غدد و متابولیسم، قلب و عروق و خون بررسی شد و در مجموع ۳۸ مولکول دوز از فهرست دارویی کشور حذف شد. پروانه این داروها تمدید نخواهد شد و با گزینههای اثربخشتر و ایمنتر جایگزین میشوند.
مدیرکل دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو، بر لزوم آمادگی کامل شبکه توزیع و ارائه خدمات دارویی در شهرهای تهران، قم و مشهد تأکید کرد.
سرانجام برنامه پزشک خانواده شهری، بعد از سال ها چشم انتظاری، قرار است از اول تیر ۱۴۰۵ در چند شهر کشور عملیاتی شود تا شاهد شکسته شدن طلسم مهم ترین برنامه ملی در حوزه سلامت باشیم.
رئیس سازمان غذا و دارو با تأکید بر ضرورت اصلاح الگوی تجویز و مصرف دارو، از تشدید نظارتها برای مقابله با مصرف غیرمنطقی داروها و مدیریت منابع سلامت خبر داد.
تفاهمنامه همکاری بین دانشگاه علوم پزشکی ایران و خبرگزاری مهر امضا شد.
Δ