یک گزارش جدید نشان میدهد که خطر ابتلا به سرطان برای افرادی که با بیماریهای خودایمنی مبارزه میکنند، بیشتر است، اما پس از شروع مصرف داروهای ضدالتهاب، این خطر کاهش مییابد.
به گزارش خبرنگار مهر به نقل از هلث دی نیوز، محققان ایتالیایی گزارش دادند که در سال اول پس از تشخیص بیماری خودایمنی مانند لوپوس، آرتریت روماتوئید یا پسوریازیس، ۳۲ درصد افزایش احتمال ابتلا به سرطان مشاهده شده است.
با این حال، پس از اینکه بیماران شروع به مصرف دارو برای کاهش التهاب شدید که مشخصه این بیماریها است، میکنند، خطر ابتلا به سرطان آنها کاهش مییابد.
«دانیلا ماروتو»، نویسنده ارشد این مطالعه و رئیس روماتولوژی در اداره بهداشت محلی گالورا در ایتالیا، گفت: «اوج خطر مشاهده شده در مراحل اولیه نشان میدهد که التهاب مزمن، به جای درمانها، عامل کلیدی در ایجاد سرطان است.»
ماروتو و همکارانش میزان بروز سرطان را در بین بیش از ۳۵۶۰۰۰ ایتالیایی پیگیری کردند. آنها دریافتند که سرطانهای ریه و مثانه، و همچنین بدخیمیهای خون (مانند لوسمی و لنفوم) و ملانوما بیشترین ارتباط را با بیماریهای خودایمنی دارند.
دکتر «آنتونیو جوردانو»، یکی از نویسندگان این مطالعه، خاطرنشان کرد: «نتایج ما از این فرضیه که التهاب یک عامل تعیینکننده در خطر ابتلا به سرطان است، پشتیبانی میکند.»
محققان گفتند که این یافته، نیاز به تشویق غربالگری سرطان در بین افراد مبتلا به بیماریهای خودایمنی، به ویژه در سال اول پس از تشخیص، را برجسته میکند.
رئیس و اعضای هیئت مدیره سندیکای تولیدکنندگان مواد دارویی، شیمیایی و بستهبندی دارویی؛ با اشاره به وضعیت بازار دارویی کشور، به طرح مهمترین مسائل و مشکلات صنعت مواد دارویی در داخل پرداختند.
رئیس جمهور با تأکید بر نقش راهبردی نظام سلامت در تحقق عدالت در سلامت، استقرار مؤثر برنامه پزشکی خانواده و مدیریت بهینه منابع را از الزامات تحول در حکمرانی سلامت کشور برشمرد.
وزیر بهداشت، با اشاره به تجربه موفق نظام سلامت در مدیریت بحرانها،گفت: آمادگی کادر درمان و برنامهریزی علمی، ظرفیتهای دانشگاهی را به ابزاری برای ارائه خدمات مؤثر در شرایط سخت تبدیل کرده است.
شمیرانات- سخنگوی اورژانس استان تهران گفت: آتشسوزی در محدوده میدان تجریش ۵ نفر مصدوم بر جای گذاشت.
Δ