مصطفی سند، وزیر ارتباطات عراق، با افشای وجود بیش از یک و نیم میلیون مشترک اینترنت غیرقانونی و بدون مجوز استارلینک در این کشور، از آغاز عملیات گسترده تحت نظارت خود برای برچیدن این شبکهها در اواسط ماه آینده خبر داد و به قاچاقچیان بزرگ هشدار داد که هیچ رحم و اغماضی در کار نخواهد بود.
به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، مصطفی سند، وزیر ارتباطات عراق، با انتشار بیانیهای پرده از یک پرونده کلان قاچاق و هدررفت منابع در حوزه ارتباطات این کشور برداشت. به گفته وی، در حال حاضر بیش از ۱.۵ میلیون مشترک اینترنت در عراق وجود دارند که به صورت رسمی نزد دولت ثبت نشدهاند؛ اشتراک این افراد کاملاً غیرقانونی است و دولت هیچگونه رسوم، مالیات یا عوارضی از این تراکنشها دریافت نمیکند.
وزیر ارتباطات عراق در تشریح شیوه فعالیت این شبکههای غیرمجاز اعلام کرد: «برخی از این مشترکان بدون اطلاع خودشان توسط قاچاقچیان تغذیه میشوند؛ به برخی دیگر اشتراکهای دستکاریشده و ادغامشده با کیفیت پایین فروخته میشود و برخی نیز از اینترنت ماهوارهای قاچاق (مانند استارلینک) استفاده میکنند که در این حالت، دلارها مستقیماً به جیب ایلان ماسک میرود، بدون اینکه کوچکترین سودی برای دولت عراق داشته باشد.»
سند با تعیین یک ضربالاجل مشخص تأکید کرد که در اواسط ماه آینده، وزارت ارتباطات عملیات متلاشی کردن این شبکهها و ارجاع عاملان آن به عدالت را آغاز خواهد کرد.
وی در پایان این اظهارات را به منزله «آخرین اخطار» پیش از برخورد قاطع وزارتخانه دانست و افزود: «ما پیش از اجرای قانون، جنبههای انسانی را در نظر میگیریم، اما بدانید که هیچ رحمی در کار نخواهد بود؛ به ویژه برای قاچاقچیان بزرگ.»
۲۲۷۲۲۷
از اولین پرواز برادران رایت تا برخاستن جت مافوق صوت کنکورد تنها ۶۶ سال فاصله بود؛ اما از زمان بازنشستگی کنکورد در اوایل قرن بیست و یکم، سرعت سفرهای هوایی نه تنها بیشتر نشده، بلکه به سطح هواپیماهای معمولی و کند گذشته بازگشته است. اکنون در شرایطی که دهههاست فناوریهای هوانوردی به صنعت خودرو تزریق میشوند، نوبت به دنیای خودروها رسیده تا با قرض دادن موتورهای الکتریکی پیشرفته خود به یک جت مافوق صوت جدید، رویای پروازهای فوقسریع و ارزانقیمت را دوباره زنده کند.
ستار هاشمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، در نخستین نشست خبری گفت: یکی از تلخترین سوالاتی که من با آن مواجه می شوم اینترنت تا کی وصل خواهد ماند؟ این خیلی دردناک است.
وزیر ارتباطات میگوید که اگر چه اتفاقات یکی دو هفته اخیر نشان داد که اینترنت یکی از موضوعات بسیار پیچیده حکمرانی است، اما دولت به «اینترنت برای همه، باکیفیت و بدون تبعیض» باور دارد.
ستار هاشمی وزیر ارتباطات در نشست خبری به پرسشی درباره اینکه دوباره اینترنت قطع خواهد شد یا نه پاسخ داد.
Δ