اکوایران: حدود 9 ماه از واگذاری مدیریت ایرانخودرو به بخش خصوصی میگذرد، با این حال، صورتهای مالی ارائه شده به سامانه کدال بورس نشان میدهد این شرکت همچنان درگیر زیاندهی است.
به گزارش اکوایران: حدود 9 ماه از واگذاری مدیریت ایرانخودرو به بخش خصوصی میگذرد، با این حال، صورتهای مالی ارائه شده به سامانه کدال بورس نشان میدهد این شرکت همچنان درگیر زیاندهی است.
طبق گزارش اعلامی، این خودروساز در نیمه نخست امسال با زیان عملیاتی بالغ بر 10.6 همت مواجه شده که رشد 33 درصدی را نشان میدهد.
زیان انباشته ایرانخودرو نیز از 134 همت عبور کرده است.
با توجه به تداوم روند زیاندهی ایرانخودرو، این پرسش مطرح است که چرا بخش خصوصی نتوانسته تا به امروز بزرگترین خودروساز ایران را از ورطه زیان نجات دهد.
عبدالله بابایی، کارشناس خودرو، در گفت و گو با اکوایران، به این پرسش پاسخ میدهد. به گفته وی، تداوم سیاستهای دستوری در حوزه قیمت، نقش مهمی -شاید اصلی- را در ادامه زیاندهی ایرانخودرو بازی کرده و میکند.
براساس قانون بودجه سال ۱۴۰۵، نرخ مالیات خودروهای گرانقیمت یک درصد از مازاد ارزش خودرو نسبت به ۷.۵ میلیارد تومان است.
بازار خودرو که تا همین چند هفته قبل با رشد قیمت شدیدی مواجه بود، این روزها روندی نزولی به خود گرفته است؛ با این حال، برخی کارشناسان معتقدند فعلا زمان خرید نیست. همزمان با روند کاهشی قیمت ارز و افت نسبی انتظارات تورمی، منحنی قیمت در بازار خودرو نیز سر به زیر شده است.
منتخبین این دوره از یکشنبه 31 خرداد تا پایان 9 تیرماه فرصت دارند نسبت به تکمیل ثبت نام و پرداخت وجه خودرو اقدام نمایند.
صنعت خودروی جهان در حال ورود به مرحلهای جدید از رقابت است؛ مرحلهای که در آن سیاست صنعتی، امنیت زنجیره تأمین و رقابتپذیری اقتصادی بیش از هر زمان دیگری به یکدیگر گره خوردهاند.
Δ