اکوایران: پس از کشمکشها و رایزنی فراوان میان مجلس و دولت برای برنامهریزی در نحوه پرداخت کالابرگ، چند روز گذشته، سخنگوی دولت با اشاره به اینکه سالهاست شاهد تورم دو رقمی هستیم اما تورم مهر و آبان امسال بهنسبت بالاتر بود، اعلام کرده که منابع مرحله پنجم کالابرگ الکترونیک تامین و کالابرگ به هفت دهک پرداخت خواهد شد.
به گزارش اکوایران و به نقل از دانشجو؛ شب گذشته سیدحمید پورمحمدی، رئیس سازمان برنامه و بودجه، در حاشیه جلسه هیئت دولت اعلام کرد منابع پرداخت کالابرگ برای هفت دهک اول تأمین شده و امروز تخصیص آن به وزارت رفاه انجام میشود. بر همین اساس مرحله پنجم کالابرگ از فردا با توزیع اعتبار به دهکهای پایین آغاز خواهد شد و به تدریج تا دهک هفتم ادامه مییابد.
طبق توضیحات رئیس سازمان برنامه و بودجه، میزان اعتبار حمایتی تغییری نکرده است و مانند مراحل گذشته پرداخت میشود.
دهکهای اول تا سوم: ماهانه ۵۰۰ هزار تومان برای هرنفر.
دهکهای چهارم تا هفتم: ماهانه ۳۵۰ هزار تومان برای هر نفر.
این مبالغ صرفاً برای خرید ۹ قلم کالای اساسی از فروشگاههای طرف قرارداد در نظر گرفته شده و بصورت نقدی قابل برداشت نیست.
علاوه بر این نیز، فاطمه مهاجرانی- سخنگوی دولت در مهرماه به خبرنگاران گفت: ارائه کالابرگ به شیوه فعلی، یکی از راههایی است که در حال ادامه پیدا کردن است، ولی با توجه به نکتهای که مقام معظم رهبری هم تذکر فرمودند که افزایش قیمتها فشاری را بر زندگی مردم وارد نکند، موضوع در دولت در حال بررسی است. البته ساختار تشکیلات دولت به دنبال کنترل قیمتهاست. اما به هر حال فشار تحریمها باعث شده تورم بالای حدود سی و چند درصدی را شاهد باشیم و این موضوع را انکار نمیکنیم و کاملاً میپذیریم و دولت هم به دنبال این است تا با ستاد تنظیم بازار، همراهی با اصناف و تامین به موقع ارز برای وارد کنندگان و واردات به موقع، جلوی فشار بر سفره مردم را بگیرد.
سخنگوی دولت همچنین در این رابطه، در پاسخ به این سوال که احتمال تغییر در شیوه پرداخت کالابرگ وجود دارد؟، گفت: در دولت در حال بررسی است که آیا این شیوه میتواند محقق شود و عوارض آن چیست؟ زیرا در ایام دهه ۶۰ و طی ۸ سال دفاع مقدس، تجربه گونهای از کالا برگ را داشتیم و این مدلها در حال بررسی است و هر آن چیزی که مقدور و پایدار باشد- زیرا برخی اوقات ممکن است شیوههایی مطرح شود که امکان تداوم نداشته باشد- با این شاخصهها در حال بررسی است.
افزایش قیمت جدید ایرانخودرو خیلیها را عصبانی کرده، اما شاید قبل از هر قضاوتی باید به یک عدد نگاه کرد؛ بیش از یک میلیون و ۷۰۰ هزار نفر در آخرین طرح فروش این شرکت ثبتنام کردهاند، در حالی که تعداد خودروهای عرضهشده تنها کسری از این رقم بوده است. بازاری که در آن برای هر خودرو دهها نفر رقابت میکنند، طبیعتاً با کمبود عرضه و فشار تقاضا مواجه خواهد شد.
شرکت SAIPA شرایط جدید فروش مشارکت در تولید کراساوور آریا را اعلام کرد. بر اساس این طرح، متقاضیان میتوانند از ۷ تیرماه با پرداخت مبلغ علیالحساب یک میلیارد و ۷۵ میلیون تومان برای خرید این خودرو ثبتنام کنند؛ موعد تحویل نیز تابستان تا پاییز ۱۴۰۶ خواهد بود.
سامانه یکپارچه خودروهای وارداتی از آغاز فرآیند ثبتنام جدید خبر داد و اعلام کرد متقاضیان باید از اول تا هشتم تیرماه با مسدود کردن ۵۰۰ میلیون تومان در حساب وکالتی، شرایط حضور در طرح عرضه خودروهای وارداتی را فراهم کنند.
گزارش امروز اکوایران از بازار خودرو از ثبات قیمتها حکایت دارد. به جز افت جزئی چند مدل داخلی، بازار مونتاژی و وارداتی کاملاً بدون نوسان بود.
Δ