۵۵ شیء فرهنگیتاریخی متعلق به ایران که به ترکیه قاچاق و پس از آن استرداد شده بود، به کشورمان برگشت.
به گزارش خبرگزاری مهر، پیرو دریافت اطلاعاتی از سرکنسولگری کشورمان در ارزروم ترکیه مبنی بر توقیف مجموعهای از اشیا فرهنگی تاریخی متعلق به کشورمان توسط پلیس ترکیه در ارزروم، تصاویر اشیا توقیفی جهت کارشناسی و احراز هویت در اختیار ادارهکل موزهها قرار گرفت.
پس از تائید کارشناسان مبنی بر تعلق تعدادی از اشیا مذکور به فرهنگ و تمدن ایران و درخواست استرداد آنها به کشور در قالب کنوانسیون ۱۹۷۰ یونسکو و بر اساس تفاهمنامه منعقده فیمابین کشور ترکیه و جمهوری اسلامی ایران در خصوص اقدامات مؤثر دو جانبه به منظور جلوگیری از ورود و خروج غیر قانونی اموال فرهنگی تاریخی دو کشور، مجموعه اشیا طی مراسمی توسط مدیرکل میراث فرهنگی و موزههای وزارت فرهنگ و گردشگری ترکیه و معاون استاندار ارزروم در موزه ارزروم به سرکنسولگری کشورمان در این شهر تحویل شد.
این اشیا به تعداد ۵۵ قلم شامل یک قطعه شمشیر با احتمال تعلق به دوره ساسانی، پیکرکهای حیوانی به سبک عصر آهن و عصر برنز، تعدادی کاسه شیشهای و فلزی، یک پارچ مسی (صراحی) و تعداد ۴۲ سکه تاریخی متعلق به ایران بوده که از طرق غیرقانونی و به صورت قاچاق از کشور خارج و وارد ترکیه شدهاند که در استانهای ارزروم و ارزنجان کشف و ضبط شدند.
این مجموعه اشیا با هماهنگی اداره کل موزهها در ابتدای بهمن ماه سال جاری با همکاری وزارت امور خارجه از طریق مرز زمینی وارد کشور و به میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان آذربایجان غربی تحویل داده شد.
شهرداری تهران از تسریع صدور مجوز مرمت بناهای تاریخی و افزایش پهنههای ارزشمند پایتخت خبر داد.
گردشگری زیارت در ایران، بهویژه در ایام محرم، بستری راهبردی برای قدرت نرم ملی و دیپلماسی فرهنگی در جهت بازسازی اعتماد جهانی است.
ری- وزیر میراثفرهنگی و گردشگری با تأکید بر جایگاه تمدنی شهرری گفت: این شهر از کهنترین مراکز تمدنی ایران است، اما آنگونه که شایسته بوده در حوزههای فرهنگی، آموزشی و پژوهشی معرفی نشده است.
کانون جهانگردی و اتومبیلرانی با اشاره به افزایش سفرهای زائران در ایام محرم و صفر، بر ضرورت دریافت کارنه دوپاساژ و گواهینامه بینالمللی برای تسهیل ترددهای برونمرزی تأکید کرد.
Δ