وزیر میراث فرهنگی گفت: هر گردشگر ورودی به ایران به طور متوسط بین هزار تا سه هزار دلار درآمدزایی دارد و سال گذشته با ورود بیش از ۷ میلیون گردشگر، کشور حدود ۷.۴ میلیارد دلار درآمد کسب کرد.
به گزارش خبرگزاری مهر، سید رضا صالحیامیری، وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، به اهمیت اقتصادی جذب گردشگران خارجی اشاره کرد و گفت: بر اساس ارزیابیهای جهانی، نرخ درآمد هر گردشگر حدود ۱۰۱۹ دلار است. در داخل کشور ما این عدد تقریباً هزار دلار برآورد شده است، اما در منطقه خلیج فارس این میزان به حدود ۲۰۰۰ دلار میرسد. همچنین در حوزه گردشگری سلامت، درآمد هر گردشگر تا ۳۰۰۰ دلار افزایش مییابد.
صالحیامیری با بیان اینکه این اعداد بسته به نوع گردشگری، کشور مبدا، منطقه و موضوع سفر متفاوت است، خاطرنشان کرد: در سال گذشته، کشور ما حدود ۷ میلیون و ۳۹۹ هزار گردشگر ورودی داشته است که بر اساس گزارش فراجا، گذرنامههای آنها مهر ورود به کشور خورده است.
وزیر میراث فرهنگی تصریح کرد: در مجموع، این تعداد گردشگر باعث کسب درآمدی معادل ۷ میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار برای کشور شده است که نشاندهنده ظرفیت بالای صنعت گردشگری در رشد اقتصادی است.
معاون سازمان زیباسازی شهرداری گفت: مرمت بناهای تاریخی به دلیل جزئیات و ارزش معماری، فرآیندی زمانبر و پرهزینه است.
مدیرکل تجاریسازی صنایع دستی با اشاره به وضعیت صادرات صنایع دستی کشور گفت: در ۱۰ ماهه سال گذشته، ۱۶۳ میلیون دلار صادرات صنایع دستی به ثبت رسیده است.
آیین افتتاح موزه طراحی شهری و مرمت بناهای تاریخی تهران با حضور مدیران شهری و متخصصان حوزه میراث فرهنگی در خانه تاریخی صانعی برگزار شد.
جنگ اخیر گردشگری خاورمیانه را تحت تأثیر قرار داده و سفر گردشگران خارجی به منطقه را تا ۱۴ درصد کاهش داده است. یک رسانه چینی اکنون به بررسی وضعیت گردشگری ایران پرداخته است.
Δ