سیاستهای محدودکننده و تبدیل اینترنت به یک کالای لوکس، کاربران ایرانی را به سمت ماهوارههای فراسرزمینی سوق خواهد داد؛ پدیدهای که میتواند منجر به از دست رفتن کنترل داخلی بر فضای مجازی شود.
به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، اجرای طرح «اینترنت پرو» یا دسترسی طبقاتی، اینترنت را از یک خدمت عمومی به رانتی خاص تبدیل کرده که تنها برای گروههایی با صلاحیت فنی و حرفهای در دسترس است. این سیاست در کنار هزینههای سنگین دسترسی معمولی (که بیش از ۸٪ درآمد خانوار را میبلعد)، عملاً باعث کوچ اجباری کاربران به سمت منظومههای ماهوارهای بینالمللی خواهد شد.
در حالی که قیمت تجهیزات ماهوارهای در بازار غیررسمی بسیار بالاست، اما حذف هزینههای اشتراک توسط شرکتهایی مانند استارلینک و ظهور رقبای ارزانقیمت چینی (هزار بادبان) و آمازون (کایپر)، جذابیت این فناوریهای فراسرزمینی را دوچندان کرده است.
حلیلگران معتقدند این روند نه تنها به اقتصاد دیجیتال آسیب میزند، بلکه با رانده شدن جامعه به سمت راهحلهای موازی و خارج از دسترس دولت، «حاکمیت اطلاعاتی» کشور را به نفع بازیگران بینالمللی بهشدت تضعیف میکند. در واقع، محدودیتهای داخلی به جای مدیریت شبکه، به بزرگترین عامل تبلیغاتی برای دیشهای ماهوارهای تبدیل شده است که مدیریت آنها به طور کامل در اختیار قدرتهای خارجی قرار دارد.
متن کامل این گزارش را اینجا بخوانید.
۲۲۷۲۲۷
بازی شب گذشته ایران در جام جهانی ۲۰۲۶ بالاخره طلسم پیک ترافیک اینترنت را بعد از قطعی ۸۸ روزه شکست و به عدد ۷.۵۶ ترابیت بر ثانیه رسید.
اگر از کاربران قدیمی اندروید باشید، احتمالا به یاد دارید که چگونه نخستین نسخههای اندروید به نام دسرها نامگذاری میشدند، اما از اندروید ۱۰، نامگذاری سیستم عامل گوگل به این شیوه، به خاطرهها پیوست.
کمتر از یک هفته از انتشار رسمی سیستمعامل جدید گوگل میگذرد و اکنون کاربران میگویند مشکلات آزاردهندهای برای گوشیهای پیکسل آنها ایجاد شده است.
مایکروسافت در حال تغییر یکی از قدیمیترین رویههای خود در انتشار نسخههای جدید ویندوز است و به جای اینکه که هر سال یک نسخه جدید عرضه کند، قابلیتهای جدید را به صورت تدریجی ارائه میکند.
Δ