خودروسازی ایران تقریبا بلافاصله پس از اعلام آتشبس دو هفتهای بین آمریکا-اسرائیل و ایران، فعالیت خود را در سال جدید از سر گرفت، منتها نه متناسب با ظرفیت واقعی. تبعات جنگ 40 روزه به ویژه حمله به فولاد مبارکه اصفهان (تامینکننده ورق موردنیاز خودروسازان) و تعطیلی {موقت} این شرکت، گریبان خودروسازی کشور را گرفت و اجازه نداد تولید طبق روال طبیعی هر ساله آغاز شده و پیش رود.
در کنار مساله کمبود قطعات (به ویژه ورق فولادی)، خودروسازان با چالش تامین ارز نیز مواجه هستند و از همین رو اخیرا شائبههایی مبنی بر ممنوعیت دوباره واردات خودرو به گوش رسید.
در برنامه این هفته جاده مخصوص، ضمن بررسی آخرین اخبار و البته شایعات در صنعت و بازار خودرو، با دبیر انجمن خودروسازان نیز در مورد جلسه هفته پیش فعالان خودرویی با مسوولان وزیر صمت، گفت و گو کردهایم.
احمد نعمتبخش در این گفت و گو از آخرین وضع تولید و همچنین برنامه وزارت صمت برای تولید و واردات میگوید.
افزایش قیمت جدید ایرانخودرو خیلیها را عصبانی کرده، اما شاید قبل از هر قضاوتی باید به یک عدد نگاه کرد؛ بیش از یک میلیون و ۷۰۰ هزار نفر در آخرین طرح فروش این شرکت ثبتنام کردهاند، در حالی که تعداد خودروهای عرضهشده تنها کسری از این رقم بوده است. بازاری که در آن برای هر خودرو دهها نفر رقابت میکنند، طبیعتاً با کمبود عرضه و فشار تقاضا مواجه خواهد شد.
شرکت SAIPA شرایط جدید فروش مشارکت در تولید کراساوور آریا را اعلام کرد. بر اساس این طرح، متقاضیان میتوانند از ۷ تیرماه با پرداخت مبلغ علیالحساب یک میلیارد و ۷۵ میلیون تومان برای خرید این خودرو ثبتنام کنند؛ موعد تحویل نیز تابستان تا پاییز ۱۴۰۶ خواهد بود.
سامانه یکپارچه خودروهای وارداتی از آغاز فرآیند ثبتنام جدید خبر داد و اعلام کرد متقاضیان باید از اول تا هشتم تیرماه با مسدود کردن ۵۰۰ میلیون تومان در حساب وکالتی، شرایط حضور در طرح عرضه خودروهای وارداتی را فراهم کنند.
گزارش امروز اکوایران از بازار خودرو از ثبات قیمتها حکایت دارد. به جز افت جزئی چند مدل داخلی، بازار مونتاژی و وارداتی کاملاً بدون نوسان بود.
Δ