شیراز- یک باستانشناس از کشف نگارهای سوزنی از یکی از شاهان ساسانی در صخرههای دشت مرودشت خبر داد و گفت: این نگارهی تازهکشفشده نیز تداعیکننده همان سنت نگارگری شاهان ساسانی است.
به گزارش خبرگزاری مهر، ابوالحسن اتابکی از کشف نگارهای سوزنی از یکی از شاهان ساسانی در صخرههای دشت مرودشت خبر داد و گفت: این نقش برجسته، پیکره پادشاهی با تاج شاهانه را نشان میدهد که همراه با نمادهای ماه، ستاره و تاج کنگرهدار حجاری شده است.
وی ادامه داد: شباهت این ویژگیها با تاجهای پادشاهان اواخر دوره ساسانی، در نقشبرجستهها، ظروف قلمزنی و سکههای همان دوره، از ارتباط نزدیک این اثر با سنتهای هنری ساسانیان حکایت دارد.
نجمه ابراهیمی، پژوهشگر تاریخ هم با اشاره به گزارش مسعودی در قرن چهارم هجری مبنی بر مشاهده کتابی تذهیبشده در دست یکی از بزرگان پارس در شهر استخر که شامل تصویر شاهان ساسانی بوده است، گفت: این نگاره تازهکشفشده نیز تداعیکننده همان سنت نگارگری شاهان ساسانی است؛ سنتی که ریشههای آن را میتوان در نقوش سوزنی پادشاهان نخستین ساسانی در تختجمشید جست و جو کرد.
وی افزود: حدود ۹۰ درصد از نقش برجستههای شاهان ساسانی در دشت مرودشت، یعنی زادگاه آنان، حجاری شده است و به همین دلیل، هنوز آثار ارزشمندی از این دوره وجود دارد که تاکنون مورد کاوش و بررسی علمی قرار نگرفتهاند.
نخستین جلسه شورای سیاستگذاری نمایشگاههای خارجی ایران برای سال ۱۴۰۵ با حضور نمایندگان ارشد دولت، برگزار شد.
نشست تخصصی «عکاسی میراث فرهنگی» در کتابخانه موزه هنرهای معاصر برگزار شد.
همزمان با آغاز محرم، نشست راهبردی «گردشگری ریلی مذهبی» با هدف احیای آیینهای عاشورایی و تسهیل سفر زائران به مقاصد مذهبی کشور برگزار شد.
وزیر میراث، فرهنگی، گردشگری و صنایعدستی یادداشتی با عنوان « از میدان مقاومت تا میدان گفتوگو » نوشت.
Δ